Uppdaterat: Tisdag den 7:e December 2010 kl 19:51:05

Produkter till salu

Prematurföreningen i Göteborg säljer numera 2 produkter. Om du är intresserad av att köpa prematurbandet eller boken, sätter du in pengar på postgironr 1272837-4 och märker din inbetalning med namn, adress och vad du vill köpa (mycket viktigt!) så skickar vi det med posten.

Prematurbandet (se bilden) pris 50 kr +6 kr porto

Den lilla foten på Prematurbandet symboliserar de små stegen det för tidigt födda barnet tar i livet. Fotavtrycket är ett kärt minne som många föräldrar bär med sig av sitt nyfödda barn. Nära och kära som får se avtrycket förstår lättare hur litet barnet var när det föddes.

När du köper Prematurbandet bidrar du till att Sveriges föräldraföreningar för prematurfödda barn kan driva sitt arbete för att stötta drabbade familjer. En del av överskottet går till föreningarna och en del går till forskning kring för tidigt födda barn och nyföddhetssjukdomar.

Vi prematurföräldrar behöver något som förenar oss, en internationell symbol. Något som sprider kunskap om våra älskade prematurbarn och deras tuffa start i livet. En symbol som män och kvinnor kan bära och som syns väl samt väcker frågor.

Pinsen är i metall och är 2,5 cm hög. På baksidan finns ett stift med ett s.k. butterfly-lås.

Du är inte ensam...  pris 200 kr inklusive porto

Boken ” Du är inte ensam…” inleds av
Prof. Hugo Lagercrantz, därefter kommer tio föräldraberättelser som innehåller allt från neonataltiden till två berättelser där barnen kommit upp i tonåren. Vi har fått med berättelser från hela Sverige, från Kiruna i norr till Helsingborg i söder. I boken finns även en berättelse om att få sitt prematurfödda barn under semestern i Grekland.

Mot slutet av boken finns några kapitel om döden. Christina Lindgren, sjukhuspräst på Södersjukhuset beskriver i kapitlet ”När möte blir avsked” hur det kan vara att förlora sitt barn i samband med förlossningen. Därefter delar tre föräldrar med sig av sina upplevelser att förlora sina barn.

Prematurbandet

Bilaga: Prematurföreningen - Pin och bok.pdf Pin och bok