Användarnamn:
Lösenord:

Välkommen, Gäst. Var vänlig logga in eller registrera dig.
Prematurföreningen - Forum    Ny på forumet?    Presentera dig här  ›  Simons mamma Moderatorer: Styrelse
Medlemmar närvarande
För närvarande inga aktiva medlemmar och 1 Gäster

Simons mamma  Denna tråd har lästs 8.179 gånger Skriv ut tråd
1 Sidor 1
FruPlarsson
Söndag den 7:e Augusti 2011 kl 00:55:55
Medlem
Hej!

Har en liten kille som heter Simon som just nu ligger på avd 34 på NÄL.
Han plockades ut 18 juni och var igår 7 veckor gammal. Han vägde 890gr och var 33 cm, har växt hela 8cm och väger 1840gr. Kom ur CPAP:en till fuktgrimma för några dagar sedan men efter en hel del bus från hans sida så är han äter i den. Han var nog inte riktigt redo för den än. Vi hoppas i alla fall att det var så enkelt som att det var CPAP:en för från kl 15 till nu inatt så har han inte busat någon gång, endast en liten flush har han fått när han gick ner i sutration, till skillnad mot innan då han hade pulsdipp på pulsdipp och blev så otroligt ful i färgen och blev handvetilerad vid några tillfällen + kraftiga stimuleringar de övriga gångerna.

Ni som gjort denna resa, hur gör man för att orka?

//Linda
Loggad Offline
Privat meddelande
JohannaW
Söndag den 7:e Augusti 2011 kl 16:55:40

Styrelse
Kön: Kvinna
Plats: Gråbo
Hej Linda!
Välkommen hit!

Ja du, hur orkar man? Det första jag kommer att tänka på är att stänga ute så mycket onödigt som möjligt. Koncentrera er på Simon. Allt annat kan man be om hjälp av nära o kära (passa husdjur, matlådor mm)

När min dotter Ebba föddes, i april 09, fokucerade jag mig först bara på allt det negativa, allt som skulle kunna gå fel. Men min sambo fick mig att vända o faktiskt se det positiva, även om det va småsaker som att hon åt hela målet eller att hon hade bajsat För det är ju de små stegen som hjälper en framåt. Och man vet med sig att det kommer bra perioder och det kommer att komma svackor.
Det är otroligt jobbigt att leva i ovissheten och inte ha ett datum när man får åka hem eller hur resan dit kommer att bli men jag råder er till att tänka -Okej, detta har hänt. Hur ska vi göra för att det ska funka för oss? Båda föräldrarna med hela tiden, eller sitta i olika pass. Ta en promenad mitt på dagen för att samla energi, sova middag. Ta emot besök av stöttande vänner eller faktiskt säga nej om man inte orkar.

Man måste hitta sin variant.

Har ni fått träffa kurator?
Har ni varit på någon föräldrafika under er sjukhustid?

Jag håller alla tummar o tår för er!
Många kramar
Johanna

Johanna Welther
Ebbisens mamma
Loggad Offline
Privat meddelande Svar #1
malin
Onsdag den 10:e Augusti 2011 kl 11:37:04

Styrelse
Hej!!

Jag fick min son Neo i vecka 27+5, 1125g.
Han föddes med buller och bång och skrek och kissade direkt barnmorskan tog honom.
Låg i respirator de 3 första dagarna och sen i cpap i ca 2 veckor. "Han var lite lat" som personalen sa och behövde ha syrgas i en tratt bredvid sig i ett par veckor.
Jag satt med honom 2 ggr när han blev rejält missfärgad och det var såklart fruktansvärt. Sista gången fick han ha cpap ett par dagar igen. Vi fick även stanna kvar ett par extra dagar på sjukhuset för att när vi skulle hem första gången busade han igen.
Jag var livrädd för att jag aldrig skulle kunna lita på honom... Sade till läkarna att jag kommer sitta på en pinnastol och titta på honom hela tiden, men självklart gjorde jag inte det.
Jag lärde mig sakta med säkert att lita på honom och egentligen kan jag inte säga vad det var som gjorde detta. De enda som jag kan säga som ev hjälpte mig var att vi var ute med Neo i vagnen mycket och träffa kompisar(parker, gåslingor) och det gjorde att jag slappna av mer och fokuserade inte hela tiden på att oroa mig för Neo. Och då blev Neo kanske tryggare när jag inte utstrålade oro?

Idag är han en envis 3,5 åring utan men, bara lite smal. Han har en lillebror på 1 år.
Skriv gärna igen om du har flera frågor eller vill prata, för jag hjälper gärna dig med en pratstund (kommer ihåg detta som igår).

Varma hälsningar Malin och Neo.

Mamma till Neo 27+5(2008 ), Linus 39+0(2010) och Hampus 37+2(2012).
Loggad Offline
Privat meddelande Svar #2
Emmy K
Måndag den 15:e Augusti 2011 kl 14:34:04

Juni Ervin Nelia Lilja
Medlem
Plats: Uddevalla
Hej Linda!

Mitt namn är Emmy och mina tvillingar föddes i vecka 23+5, 2007.
Det är jag som håller i föräldrafikat på NÄL och jag kommer imorgon tisdag klockan 9-11. Jag hoppas att du kan komma och prata en stund. Det går bra att komma när det passar. Jag sitter inne på "Solrosen" en trappa ner vid gula hissen. Jag sätter en lapp på dörren. Personalen visar vägen om du inte hittar.

Kram, och håll ut...

Loggad Offline
Webbplats Privat meddelande Svar #3
mzetterblad
Fredag den 19:e Augusti 2011 kl 17:37:18

Färsking
Plats: Trollhättan
Jag heter Marie .

I Oktober 2010 fick jag en son - en liten Linus i v38+1 rejält tillväxthämmad .
Han hade en avvikelse på -37% antagligen mer då han va mindre än vad dom uppskattat han till.
Han vägde 1760g & va 43 cm!

Jag är en av tjejerna som är med på föräldrafikorna på Näl Avd 34 .
Loggad Offline
Privat meddelande Svar #4
1 Sidor 1
Skriv ut tråd